Parodi

Shit vilken parodi det var när jag skulle till jobbet igårkväll. Det tog 45 minuter att åka ca tre kilometer...

Det började med att bussen härifrån var jättesen. Och eftersom jag tagit den senare av två alternativ så blev jag grymt stressad, då det måste klaffa för att man ska hinna med nästa byte. Och när den väl kom förstod jag varför, den gick i snigelfart. Dessutom tog det stopp i varje uppförsbacke, den orkade inte upp. Så busschauffören var tvungen att gå ut och stänga av bussen varje gång. Hade seriöst gått fortare att gå till Gullmarsplan. Tillslut tog vi oss ändå dit och självklart såg jag just hur den andra bussen jag skulle ta blinkade ut då jag klev ut genom dörren. Rusade in till T-banan istället och hade tur då det stod ett tåg där just då. Så jag hoppade på och väntade på att det skulle åka, men det gjorde det inte... Då säger den chauffören att "det är stopp en station fram (där jag skulle av) eftersom ett tåg gått sönder där och man var tvungen att utrymma", så han var tvungen att invänta direktiv. Baaah! En kvinna tog initiativ och öppnade dörrarna, så då sprang även jag ut och upp igen för att vänta på nästa buss (av den som just gått), vilket ju då såklart hade lång väntetid. Bussen stod en bit bort och väntade, och när det närmade sig avgångstid och chauffören skulle starta gick det ju sååååklart inte! Nån SL-personal kom dit och dom höll på att greja. Under tiden stod jag och kikade om T-banan verkade funka, men tågen stod fortfarande stilla, så det var inget alternativ. Det stod en till likadan buss bakom den trasiga och väntade på sin avgångstid, så varför inte bara den körde fram istället och plockade upp oss strandsatta är ju en gåta. Men rätt ska ju tydligen vara rätt med SL, eller så inte... Efter ytterligare väntetid gjorde den tillslut det, så jag fick åka min "en" station (är för långt att gå då man har ont om tid). Väl framme i Skanstull hade jag i alla fall tur så 3:an stod där när vi kom så jag burnade ut, ur den ena bussen till den andra, och hann precis. :)

Trots att jag var en kvart sen var det samma kaos på jobbet, förmodligen fler som blivit drabbade och var sena. Så jag hann vara med från början ändå. Fast parodin fortsatte ju såklart, med hattrick och kaffemaskins-krupp på småtimmarna. Men roligt hade vi i alla fall! Och ibland blir ju saker faktiskt bättre när dom ställs på kant, åtminstone tokroligare. ;) 


Den bruna modden har alltså tagit över stan och klistrar, klibbar och följer in överallt. En på jobbet beklagade sig över "följa-in" problemet och en annan sa att "det ser mer ut som ute än inne, inne". Jag höll med om hur knäppt det är här och dom undrade "men HUR gör ni då?". :) Jag förklarade att vi faktiskt låter snön kladda ihop så det blir hårt, istället för att porösisera den och försöka smälta bort den med salt. Plus att vi såklart äger spadar (och inte skottar med sopskyfflar...)

Apropå det så vet jag nu varför folk på landsbygden är "fetare" än folk i tätorter. Det är ju såklart eftersom man måste klampa runt i en påse med brunt strösocker hela vintern. Så man tar två steg fram och ett bak hela tiden och sedan slirar hit och dit som i ett potatisland. Så man får mer vardagsmotion. Eller? :)

But I still like it!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0