Irritationsmoment

Är det bara jag, eller är folk i allmänhet väldigt irriterade just nu!? Den senaste tiden har jag stött på detta fenomen i en massa olika sammanhang. En mamma som skriker till sin son (så halva gatan hör) att han ska ta på sig täckbyxorna för att det är bråttom, och när han blir ledsen och frågar ”varför” får han det alltför trevliga svaret ”för att jag säger det!!”. Folk som skäller ut andra efter noter (se sista delen av bloggen), öser ur sig i sammanhanget aningen onödiga spydigheter, tålamod som tryter, bilar som tuuuu-uuu-uutar, dispyter och sura miner till höger och vänster, folk som stångas för att ha rätt tills tårarna kommer. Och sist men inte minst den fina skylten jag såg vid grannhuset under dagens promenad, ”vi vill inte ha hundbajs på vår gård”. Sen satt det en genomskinlig påse med flera frusna korvar (jo bajs-korvar) i, hängt på den. Så om personen i fråga ville väcka uppmärksamhet, vara extra tydlig med vad hundbajs är eller om det var någon annan som gjort det för att irritera, det vet jag inte. Men irriterade människor det verkar det vara gott om.

Funderade lite på vad sånt kan bero på och om det rent vetenskapligt skulle gå att förklara/bevisa att det är så. Jag kom fram till en hel del bidragande faktorer. Som att det är en tung period nu, såhär mitt i vintern då sommaren känns oändligt långt borta, med mörker snö och allt vad det innebär. Att många känner hopplösheten efter denna tunga period, att de lider av solbrist och därmed D-vitaminbrist och därmed känner sig deprimerade och trötta. Att julen sugit musten ur dem, och även plåboken, vilket skapar irritation. Att många traditionsenligt försöker gå ner i vikt, hetsen inför sommaren exempelvis då de ska vara sitt snyggaste jag. Eller för att de ser det nya året som en ny början och får ny motivation. Eller för att de haft det som nyårslöfte. Eller nyårslöftet att sluta röka/snusa/äta socker, dvs. att de lider av abstinens av olika slag. Eller att det tar hårt på dem med alla livsförändringar (ofta för snabba/stora på en gång) och kanske har de till och med redan "misslyckats" så de känner ilska för det.

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med en massa olika exempel på teorier… Men det jag retar mig mest på är alla dessa som verkar gå omkring i en tunnel där de bara ser sin egen värld. Och har någon sorts inneboende behov av att hävda sig själv, att dom vet bäst, kan bäst etc. Och därmed inte har någon som helst förståelse/medkänsla för andra. De kör istället bara över allt som kommer i deras väg. Bulldozerbeteende helt enkelt. Sånt gillas inte hos mig. Usch! Och DÄRFÖR känner även jag mig irriterad i dessa dagar. Fast eftersom jag nu såhär 26 år in på livet vet att sådana personer inte är värda den minsta lilla slösade energin så tänker jag istället för att bry mig, sätta upp ytterligare en tjock plåt på min skyddande vägg mot sådant. Och jag vill också påminna dig om att inte låta sådana människor ta energi från dig eller överhuvudtaget göra dig illa på något sätt. Släpp det rakt ut i tomma intet och tänk istället på alla fina ord/upplevelser ”du” varit med om den senaste tiden. Sånt som förtjänar att finnas i dina tankar.     

Ett annat exempel på denna förbenade ilska och irritation är den här ”Elisabeth Högberg har fått sparken från Förkväll/Tv4”-grejen. Kan då vara alla rykten om vad det påståddes bero på. Men hursomhelst kan jag bara inte förstå att det ska vara så sjukt svårt (apropå bulldozerbeteende) att behandla en människa med respekt. Såg denna intervjun just där hon själv uttalar sig om saken, och de elaka programledarna går på mot den stackars redan "utsatta" människan. Men som hon ger dom svar på tal! Alla jäkla stora produktionsbolag och företag som driver på mot framgång och struntar i vad som står i deras väg. Sånt finns det för mycket av tyvärr. Det var samma sak när jag och en massa andra, och en massa andra innan oss slutade på Max, skitigt framgångsbeteende. Fy! Och världens elakaste bulldozerchef hade vi som alla var rädd för, men turligt nog fick hon sparken, av rätt anledning. De lyckades nästan bryta ner den unga tjej jag var eftersom jag inte visste mina rättigheter, vilket dom utnyttjade. Det finns inte ord att förklara hur fel det är.

Men, tillbaka till en människa som jobbat så länge inom TV (sitt yrke) som man tycker ändå ska behandlas bättre. Och jag som annars tycker att Carolina Gynning (som ev. tagit Elisabeths plats i ”Förkväll”) är cool, sjönk så otroligt mycket i mina ögon när jag kollade på programmet en del igår. Ytligt och blåst! Inte för att jag är någon anhängare av ”Förkväll” men jag tycker att människor och äldre i synnerhet ska behandlas med respekt och inte pekas ut för att dom är sig själva. Ingen ska någonsin i SVERIGE behöva bli utskälld efter noter för att den säger sin mening. Man ska inte behöva knipa igen och se på medan saker sker runt omkring en som man tycker är fel och inte kan stå för. Dessutom tycker jag att hon är skitsöt med sitt mormorsutseende och det är nog många medelålders/äldre som hellre ser henne i rutan än tjejgänget nr. 1. En i varje ålder är väl klockrent.

Jag kan bara inte förstå vad man tjänar på att vara elak mot andra, framförallt på sitt jobb?? Nej, med kärlek, respekt och medmänsklighet kommer man längre.


Well, det var min debatt för idag! Ha det!



Kommentarer
Postat av: Ida

Vet du vad man gör när det är irritation runt om en?

1. sluta se på alla program som orsakar denna känsla, i detta fall förkväll. Se istället på en skön serie, eller OS.

2. läs inte aftonbladet!! Läs istället en bok

3. Sluta lyssna på klagande människor. Leta ihop en drös glada låtar och pumpa på hög volym!

4. hittar du en irriterande lapp, läs igenom den och skratta åt dom starckarna som verkar ha så mycket problem att dom skriver ner det på ett papper och hänger upp det offentligt.

5. ge bort saker du inte behöver eller vill ha till folk du inte skulle gett saker till i vanligt fall. som jag, jag gav senast igår bort en gratis kaffekupong och det tog emot av glädje.

6. häng upp anonyma lappar och säg hur bra allt är eller hitta ett offer som du vill uppmuntra genom att vara en "hemlig beundrare".



Det är en UNDERBAR tid på året, kan inte bli bättre!

2010-02-17 @ 21:14:47
Postat av: M

Haha kanonerstips Ida! Ska ta dom i beaktning och göra mitt bästa för att mota irritationen vid dörren. Dock syftade jag mest på att andra verkar vara så förbaskat irriterade, vilket jag undrade om det bara var ett sammanträffande, eller faktiskt kunde förklaras. Men det kanske är ett Stockholmssyndrom då? Eftersom folk här ofta är sjukt stressade eftersom dom lever på marginalen hela tiden och ska hinna med så mycket. Och allt tar längre tid här... Dom är högpresterande, har grymt självförtroende och massa skinn på näsan...



Nu blev ju det här också en blogg... :S



Men när ska du komma och hälsa påå dååå?

2010-02-18 @ 17:07:09
URL: http://lifestylebymary.blogg.se/
Postat av: M

Vart fn for mitt inlägg nu då?

2010-02-18 @ 17:10:42
URL: http://lifestylebymary.blogg.se/
Postat av: M

Nuuu!

2010-02-18 @ 17:11:11
URL: http://lifestylebymary.blogg.se/
Postat av: Ida

Sthlmare är et folkslag utav sig själv. Dom är irriterade på att dom ska vara huvustädersbefolkningar och allt var det innebär, och sen är det kanske inte alltid lika lätt att leva upp till dessa förväntningar. Se dom i ögonen och skratta. För du är bättre än dom (vilket orsakar mer irritation (pinsamt av sthlm att inte klara av en norrlänning)^^)



Du jag kommer efter påsk, måste få chansen att samla ihop lite pengar. kanske direkt efter påskhelgen om jag och jenny lyckas ta oss till london som vi planerat.

2010-02-19 @ 09:55:25
Postat av: M

Hahaha tack! Jag har lyckligtvis inte behövt fronta med en stockholmare ännu, men om det händer en dag ska jag rabbla i mitt huvud "jag är norrlänsk, jag är norrländsk!" Haha börjar låta lite som rasism, eller ort-ism kanske hellre. ;) Neej, men jag gillar stockholmare, dom är grymma och coola. Det är dock skönt att vara norrlänning ibland och känna lugnet i bakgrunden.



Efter påsk! Men då kanske inte skatan går ens? :S När har ni tänkt pallra er iväg till london då?



Ha en suuuper helg! Kramar

2010-02-19 @ 12:36:28
URL: http://lifestylebymary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0